Письменное высказывание с элементами рассуждения «ЕГЭ по английскому языку». Учитель англ.языка МОУ «СОШ № 7 г. Коряжмы» Л.С. Ульянова
ЕГЭ является итоговой формой контроля иноязычной коммуникативной компетенции.
Раздел «Письмо»:
- С1 (базовый уровень) – Письмо личного характера
- С2 (высокий уровень) – Письменное высказывание с элементами рассуждения
Задание С2 – задание олимпиадного уровня, предполагает уверенное владение языком, умение формулировать достаточно сложные мысли, богатый лексический и грамматический репертуар.
Продукты письменной речи:
- выписки из текста
- открытка
- анкета
- личное и деловое письмо
- изложение
- сочинение
- статья
- реферат
- рецензия и др.
Изменения в разделе «Письмо»
До 2010 г. задание С2 было двух типов: «Ваше мнение» (Opinion Essay) и «За и против» (For and Against Essay)
С 2010 г. Предлагается только один тип письменного высказывания «Ваше мнение»
С 2012 г. уточнен план к заданию С2:
1) Introduction
2) Your personal opinion and 2-3 reasons for it
3) An opposing opinion and 1-2 reasons for it
4) Explain why you don’t agree with an opposing opinion
5) Conclusion
Стратегия выполнения письменного задания
Ø Строить высказывание в соответствии с предложенным планом
Ø Начинать введение с общего представления темы и предложения, отображающего ее проблемный характер
Ø Во введении перефразировать проблему, данную в задании, не повторяя ее дословно
Ø В первом абзаце основной части высказать свое мнение и аргументировать его
Ø Во втором абзаце основной части представить другую точку зрения
Ø В третьем абзаце основной части следует не согласиться с высказанной во втором абзаце точкой зрения оппонентов и дать контр аргументацию, почему не согласны с ней
Ø Приводя контраргументы, отстаивая свою точку зрения, желательно выражать свое мнение не теми же словами, что раньше, а использовать перифраз, синонимию
Ø В заключительном абзаце еще раз подтвердить свое мнение, можно отметить, что ваши аргументы более весомы
Ø Делить текст на абзацы согласно плану
Ø Использовать средства логической связи внутри предложения, между предложениями, между абзацами
Ø Проверить соответствие содержания своего письменного высказывания поставленным коммуникативным задачам.
Подготовительный этап
Задание 1: Какие из нижеприведенных слов и выражений вводят сравнение/контраст, результат/вывод, аргумент в поддержку высказанной мысли (в списке есть лишние слова):
what’s more, firstly; in summary; in spite of; thus, lastly, however, in addition, apart from that, in consequence, moreover, despite; on the other hand, in contrast to this; as a result, because of that, although, whatever, as, and so; nevertheless; in conclusion, besides, while, even if, and yet, equally, to put it briefly.
ЗАДАНИЕ 2: В каждой строке связующих слов и выражений есть одно лишнее. Найдите его:
1) when, whenever, moreover, before, until, while, as soon as, after;
2) finally, lastly, all in all, in conclusion, in addition, to sum up;
3) and, also, too, moreover, what is more, in addition, furthermore, therefore;
4) although, because, but, however, on the other hand.
1) ________ 2)_________ 3)___________ 4)___________
ЗАДАНИЕ 3: Согласитесь либо не согласитесь со следующими высказываниями. Назовите не менее 3 аргументов «за» и 3 аргументов «против» и сформулируйте собственное мнение.
1) Having a pet is good for a family.
2) Living in a big city is better than in a village.
3) Being famous is wonderful.
4) It’s better to travel with friends than alone.
5) The Internet makes people lazy.
Задание 4: Выразите ту же самую мысль, используя перифраз или синонимы.
1) Some teenagers want to live apart from their parents.
2) Nowadays many people prefer to travel abroad.
3) Some parents are concerned that their children spend too much time on the Internet.
4) English is the only language anyone needs learning at school.
5) Some people prefer to spend their free time at home.
Задание 5: Найдите синонимы в двух столбиках.
1) To respect a) to be unhappy
2) To build b) to be tolerant
3) To suffer c) to announce
4) To support d) to create
5) To declare e) to help
Задание 6: Найдите слова с противоположным значением.
1) To relax a) to whisper
2) To argue b) to be nervous
3) To shout c) to support
4) To hurt d) to agree
5) To criticise e) to help
Задание 7: Перефразируйте предложения, используя модальные глаголы must, may, can, can’t.
1) Jason speaks three languages, plays the piano, is very good at Maths and Physics. I’m sure that he is very talented.
2) I’ll never believe that the boy in the red T-shirt is Mike. Mike never wears red.
3) I don’t know about his plans for this weekend. It is possible that he will busy.
4) I don’t believe that he is ill. I saw him at the stadium only ten minutes ago and he was playing volleyball.
Задание 8: Соедините предложения с помощью средств логической связи.
1) His car is very fast. It is very expensive.
2) We were tired. We had been travelling for a week.
3) The weather was bad. We still went out for a walk.
4) I was late for school. The traffic was really bad.
Задание 9: Преимущества и недостатки телевидения. Распределите фразы на две группы, добавьте собственные идеи.
It brings the world into our living room.
It makes people envy the lives of others.
It gives information on a lot of subjects.
It influences what people think.
It educates people.
It doesn’t require much effort to watch it.
Образецсочинения
Comment on the following statement.
Some people believe that English is the only language anyone needs learning at school. Others think that different foreign languages are demanded in the present-day world.
What is your opinion?
There is no doubt that English today is the mostly spoken language in the world. Some people are convinced that it should be the only language taught at school.
In my opinion, the more languages you know the more qualified worker you are. That’s why I think that schoolchildren should study at least two foreign languages. Firstly, experts say that more than ninety percent of the world population is not English speaking. Secondly, learning languages improves the educability and opens your mind. Thirdly, people who know several languages tend to get highly-paid jobs. Moreover, if you plan to collaborate with international companies especially Western ones you should consider Spanish and Chinese that are likely to gain popularity. For instance, experts say that English, Chinese, Spanish and Japanese are the economic languages of this century.
On the contrary, there are people who think that English is the only foreign language worth learning. According to their opinion, if children focus all their attention on just one language they will be able to learn it faster and more effectively.
There is a great deal of truth in what they say. However, I strongly believe that the more languages you know the more educated and competent you are. Young people have the right to choice.
In conclusion, I would definitely recommended everyone to study several languages. Sound language skills are guarantee in your future career. (231 words).